Indahnya ciptaan Tuhan

Indahnya ciptaan Tuhan

Selasa, 27 Julai 2010

Aku, dia, sahabat, dan kawan....

Salam,

Untuk kali ni kita renungkan apa itu erti persahabatan, kawan, kasih dan diri kita sendiri. Pernah tak kita terfikir kadang kala secara sengaja ataupun tidak sengaja kita telah menyakitkan hati sahabat mahupun kawan-kawan kita? Pernah kita ambil berat tentang itu?? Sahabat bagi ku sangat-sangat bererti dimana seorang sahabat itu memahami kita,percaya kita, amanah, ada disaat jatuh bangun kita..boleh dikatakan sahabat paling rapat dengan kita selain dari keluarga kita. Manakala kawan bagiku lebih kurang sama dengan sahabat cuma mungkin dia kurang memahami,jarang dengan kita dan lain-lain. Kasih pula adalah di sisi kita yang mana dia patut lebih memahami dan yang sepatutnya lah..faham-faham anda lah ye. Di sini ingin ku menyatakan hargailah sahabat,kawan-kawan serta kasih selagi mereka di sisi kita. Selagi mereka bersama kita dan selagi kita sendiri masih bernyawa. Bagi aku, aku akui ada kesilapan yang aku lakukan tapi ianya berpunca dari salah faham. Di dunia ini, perselisihan faham akan wujud kalau terdapat sifat sangsi, iri hati, tidak memahami antara satu sama lain dan lain-lain faktor lagi yang boleh menyebabkan perselisihan faham. Maka dengan itu, kita harus bersabar, percaya, tolak ansur dan yang paling utama adalah kita kenal DIRI KITA SENDIRI. Siapa kita sebenarnya?? adakah anda kenal diri anda hanya nama seperti nama didalam i.c anda?? atau bagaimana?? Maka carilah diri anda di dalam diri anda sendiri, anda akan menjumpainya.. kenali diri anda seikhlas yang mungki kerana kita tidak mahu melakukan kesilapan demi kesilapan walaupun ada yang mengatakan dengan melakukan kesilapan kita akan memperbaiki kelemahan kita..Dari kawan menjadi sahabat,dari sahabat menjadi kasih..kalau tersilap langkah kita sendiri merana.. Renung-renunglah sesama kita..aku juga tidak lah sempurna dan masih mencari jawapan terhadap apa yang berlaku pada diri aku sendiri. Jika kita ingin memahami seseorang, fahami dengan seikhlasnya..cuba kita bayangkan kita berada ditempatnya dan rasai sendiri apa yang berlaku,rasai kesusahan dan kepayanhannya..Mungkin cerita antara aku,dia,sahabat dan kawan kita berbeza tapi apa yang aku lalui kini amat aku bersyukur dan ingin aku perbaiki kelemahan ku..pesan ku hanya satu..kebaikkan demi kebaikkan yang kita lakukan pada orang mungkin orang tidak nampak tetapi hanya satu kesilapan atau kesalahan yang kita buat,itulah yang akan kita hadapi selama-lamanya dan mereka nampak dengan jelas..Maka, berwaspadalah dan beringat sesama kita..insyaallah...salam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan